Kennis voor collecties

Het overzicht van alle onderzoeksresultaten tussen 2008 en 2012 van het kenniscentrum roerend erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Expertise » Oppervlak en perceptie
< terug naar overzicht
                     
²
  • Onderzoeksagenda
    Over de agenda
    Over ons
    Contact
    Colofon
    Zoeken
    Sitemap
  • Showcases
    Mill x Molen
    Victory Boogie Woogie uitgepakt
    Govert Flinck in AR
    Doet 'ie het of doet 'ie het niet?
    Vincent van Gogh aan het werk
    Risicoanalyse van Charlene
    DiMCoN, de digitale rode loper
    App's en websites: publiekstrekkers?
    Kleuren van gisteren
    Pas op met water!
    Een nieuw (oud) raam
  • Expertise
    RCE-collectie
    Onderzoek
    Museum Virtueel
    Makelij
    Plastics
    Risicomanagement
    Kleur
    Oppervlak en perceptie
    Publieksparticipatie
    Installaties
    Archeologie
  • Programma' s
    Waarde en waardering
    Op de museale weegschaal Historische interieurs Herbestemming glas-in-lood Kunst van de wederopbouw
    Toegankelijkheid
    Archivering Inside Installations PP: conservering online Evaluatie INCCA-netwerken Imago revisited MuseumApp Nieuw publiek online Play BKR Eindhoven Publieksonderzoek PRACTICs Schilderij als interface
    Object in context
    CHARISMA Conservering van gipscollecties Droge reiniging Govert Flinck Kunstenaarsinterviews Kunst in de openbare ruimte Natuurlijke kleurstoffen New Strategies
    Polymeren POPART Schoonmaken en perceptie van objecten Spijkers, kanonnen en granaten Van Goghs atelierpraktijk Victory Boogie Woogie Vroege synthetische kleurstoffen Watergevoelige olieverf?!
    Museometrie
    Bruikleenmonitor Collectiebalans Moderne Kunst DiMCoN Enquêtes Museumcongres Jaarverslagen van musea Kunstenaarsindex Musea in rijksmonumenten Museum Analytics
    Collectie-risicomanagement
    Digitaal Handboek collectie-risicomanagement CRM - Methodiek en toepassing Risicoanalyse Degradatieprocessen Risicoanalyse Gebeurtenissen Kosteneffectiviteit risicoreductie Papieren erfgoed - Metamorfoze Indemniteit
Kennisdossier
  • Ontdek onze expertise

    Inhoud en resultaten van de Onderzoeksagenda zijn ook bereikbaar via een selectie van de expertisegebieden van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

    Ga verder >
  • Expertise ex rce collectie
  • Expertise ex onderzoek3
  • Expertise ex virtueel museum
  • Expertise ex makelij
  • Expertise ex plastics
  • Expertise ex risico management
  • Expertise ex kleur
  • Expertise ex oppervlak en perceptie
    • Informatie
    leesmodus
    delen

      EMAIL | FACEBOOK | TWITTER

    Hoe wij een object zien en interpreteren, wordt bepaald door de eigenschappen van het object in combinatie met de plaats waar en omstandigheden waarin wij ernaar kijken.

     Oppervlak 

    Objectieve eigenschappen als vorm, grootte, kleur, textuur en glans bepalen samen met subjectieve eigenschappen zoals de plaats waar het zich bevindt, onze gemoedstoestand, onze kennis, ervaring, enz.,  hoe wij een object ‘zien’, interpreteren en waarderen.

    Twee soorten onderzoek

    Het traditionele conserveringsonderzoek is  dan ook van oudsher gesplitst in twee delen. Aan de ene kant doen natuurwetenschappers technisch “objectief” onderzoek  naar bijvoorbeeld de chemische samenstelling van verf, kleurmiddelen en objecten, of naar fysische eigenschappen als reflectie-spectra, oppervlak, ruwheid en glans. Aan de andere kant doen kunsthistorici en restauratoren “subjectief” onderzoek naar de invloed van behandelingen op het uiterlijk van objecten, de ethische vraag of men een behandelingen wel dan niet mag uitvoeren, naar de context van objecten en naar het verhaal achter een object.

    Brug

    Het programma Object in Context van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed had als doel een brug te slaan tussen deze twee traditionele onderzoeksgebieden en deze samen te smelten tot één geïntegreerd onderzoeksproces.

    • Binnen het project Oppervlak en perceptie werd zowel technisch- als perceptie onderzoek uitgevoerd om verschillende behandelingen van foto’s te onderzoeken;
    • In de projecten Victory Boogie Woogie en Van Goghs Atelierpraktijk werd door de combinatie van kunsthistorisch en technisch onderzoek duidelijk hoe Mondriaan en Van Gogh dachten en werkten;
    • Bij hedendaagse kunst-projecten werd naast technisch- en kunsthistorisch onderzoek ook de ervaring van nog levende kunstenaars geïntegreerd om conserveringsstrategieën te ontwikkelen voor de toekomst.

    Behandeling en perceptie

    Socratische dialogen met het veld over de ethiek van conservering en restauratie diepten de discussie over 'objectiviteit', 'subjectiviteit' en 'context' verder uit. Beslissingen over het wel of niet behandelen van een object, en zo ja hoe dan, zijn complexe processen waarbij technische, esthetische en ethische vragen bij betrokken zijn. Dit onderwerp zal voorlopig bij de Rijksdienst op de agenda blijven, want bij de conservering en restauratie van moderne en hedendaagse kunst spelen deze vragen een essentiële rol.    

    Bekijk ook:
    Projecten
    Droge reiniging van 20e-eeuwse ongeverniste olieverfschilderijen Kunstenaarsinterviews New Strategies in Conservation of Contemporary Art Schoonmaken en perceptie van objecten Van Goghs atelierpraktijk Watergevoelige olieverf op 20e-eeuwse schilderijen
    Expertise
    ex thumb onderzoek Onderzoek
    Showcases
    Victory Boogie Woogie 7 Victory Boogie Woogie uitgepakt 1424 VGA tent klein Vincent van Gogh aan het werk
  • Expertise ex publieksparticipatie
  • Expertise ex installaties
  • Expertise ex archeologie
  • Over de agenda
  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Zoeken
  • Sitemap