Kennis voor collecties

Het overzicht van alle onderzoeksresultaten tussen 2008 en 2012 van het kenniscentrum roerend erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Expertise » Kleur
< terug naar overzicht
                     
²
  • Onderzoeksagenda
    Over de agenda
    Over ons
    Contact
    Colofon
    Zoeken
    Sitemap
  • Showcases
    Mill x Molen
    Victory Boogie Woogie uitgepakt
    Govert Flinck in AR
    Doet 'ie het of doet 'ie het niet?
    Vincent van Gogh aan het werk
    Risicoanalyse van Charlene
    DiMCoN, de digitale rode loper
    App's en websites: publiekstrekkers?
    Kleuren van gisteren
    Pas op met water!
    Een nieuw (oud) raam
  • Expertise
    RCE-collectie
    Onderzoek
    Museum Virtueel
    Makelij
    Plastics
    Risicomanagement
    Kleur
    Oppervlak en perceptie
    Publieksparticipatie
    Installaties
    Archeologie
  • Programma' s
    Waarde en waardering
    Op de museale weegschaal Historische interieurs Herbestemming glas-in-lood Kunst van de wederopbouw
    Toegankelijkheid
    Archivering Inside Installations PP: conservering online Evaluatie INCCA-netwerken Imago revisited MuseumApp Nieuw publiek online Play BKR Eindhoven Publieksonderzoek PRACTICs Schilderij als interface
    Object in context
    CHARISMA Conservering van gipscollecties Droge reiniging Govert Flinck Kunstenaarsinterviews Kunst in de openbare ruimte Natuurlijke kleurstoffen New Strategies
    Polymeren POPART Schoonmaken en perceptie van objecten Spijkers, kanonnen en granaten Van Goghs atelierpraktijk Victory Boogie Woogie Vroege synthetische kleurstoffen Watergevoelige olieverf?!
    Museometrie
    Bruikleenmonitor Collectiebalans Moderne Kunst DiMCoN Enquêtes Museumcongres Jaarverslagen van musea Kunstenaarsindex Musea in rijksmonumenten Museum Analytics
    Collectie-risicomanagement
    Digitaal Handboek collectie-risicomanagement CRM - Methodiek en toepassing Risicoanalyse Degradatieprocessen Risicoanalyse Gebeurtenissen Kosteneffectiviteit risicoreductie Papieren erfgoed - Metamorfoze Indemniteit
Kennisdossier
  • Ontdek onze expertise

    Inhoud en resultaten van de Onderzoeksagenda zijn ook bereikbaar via een selectie van de expertisegebieden van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

    Ga verder >
  • Expertise ex rce collectie
  • Expertise ex onderzoek3
  • Expertise ex virtueel museum
  • Expertise ex makelij
  • Expertise ex plastics
  • Expertise ex risico management
  • Expertise ex kleur
    • Informatie
    • Beeld
    leesmodus
    delen

      EMAIL | FACEBOOK | TWITTER

    Objecten zien we dankzij hun vorm en kleur. Kleur is zichtbaar door licht, waarvan de straling in meer of mindere mate wordt geabsorbeerd en gereflecteerd door oppervlakken met verschillende pigmenten en kleurstoffen.

    De RCE beschikt over diverse referentiecollecties kleurstoffen.

    De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed beschikt over diverse referentiecollecties kleurstoffen, bindmiddelen, pigmenten en historische verven.

    Kleur dient om symboliek, status, sfeer en signalering te benadrukken. Kleur vertelt ook veel over culturen en beleving van de omgeving daarbinnen. En kleur verschaft informatie over de oorsprong en geschiedenis van objecten.

    Kleurverlies

    Het grootste risico bij het tentoonstellen van lichtgevoelige objecten is verlies van kleur. Een van de vroegste voorbeelden van natuurwetenschappelijk onderzoek voor musea gaat daarover: de studie naar het effect van licht op aquarellen door Russell en Abney uit 1888. De aanleiding – angst voor kleurverlies – is nog altijd de motor achter vele studies op dit gebied.

    Kleuronderzoek

    Het onderzoek bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed waarin kleur centraal staat, richt zich op de chemische analyse van pigmenten en kleurstoffen in onder meer schilderijen, tekeningen, foto’s en textiel. De uitkomsten vormen antwoorden op en oplossingen voor uiteenlopende vragen en problemen: de werkwijze van de kunstenaar, datering van objecten en afwerkstadia, reconstructie van de originele toestand van een object en verrijking van het verhaal eromheen.

    Kleurkennis

    Het onderzoek omvat de bestudering van eigenschappen van pigmenten en kleurstoffen, zoals lichtgevoeligheid , watervastheid en gevoeligheid voor luchtverontreiniging en stof. Deze kennis wordt ingezet in (bijvoorbeeld) richtlijnen voor museale belichting, minimalisering van tentoonstellingsrisico’s en ontwikkeling van reinigingsmethoden voor de reiniging van gekleurde oppervlakken. Daarnaast is er aandacht voor de perceptie van kleur en kleurverlies en de mate waarin kleurverandering de waardering van het object beïnvloedt. 

    vorige  /  volgende Pasteus verfgebruik in 20e-eeuwse olieverfschilderijen Workshop plastics Vroeg-synthetische kleurstoffen Vincent van Gogh, Zelfportret als schilder, 1888
    Bekijk ook:
    Projecten
    Droge reiniging van 20e-eeuwse ongeverniste olieverfschilderijen Lichtgevoeligheid (Metamorfoze) Natuurlijke kleurstoffen Risicoanalyse Degradatieprocessen Schoonmaken en perceptie van objecten Van Goghs atelierpraktijk Vroege synthetische kleurstoffen Watergevoelige olieverf op 20e-eeuwse schilderijen
    Expertise
    ex thumb makelij Makelij ex thumb oppervlak en perceptie Oppervlak en perceptie
    Showcases
    Hallstatt cover3 Gekleurd textiel uit de zoutmijn van Hallstatt Jasper Johns, Untitled 1964-'65, 1965 Pas op met water! P1000941 Risicoanalyse van Charlene 1424 VGA tent klein Vincent van Gogh aan het werk
  • Expertise ex oppervlak en perceptie
  • Expertise ex publieksparticipatie
  • Expertise ex installaties
  • Expertise ex archeologie
  • Over de agenda
  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Zoeken
  • Sitemap