Kennis voor collecties

Het overzicht van alle onderzoeksresultaten tussen 2008 en 2012 van het kenniscentrum roerend erfgoed van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

Expertise » Publieksparticipatie
< terug naar overzicht
                     
²
  • Onderzoeksagenda
    Over de agenda
    Over ons
    Contact
    Colofon
    Zoeken
    Sitemap
  • Showcases
    Mill x Molen
    Victory Boogie Woogie uitgepakt
    Govert Flinck in AR
    Doet 'ie het of doet 'ie het niet?
    Vincent van Gogh aan het werk
    Risicoanalyse van Charlene
    DiMCoN, de digitale rode loper
    App's en websites: publiekstrekkers?
    Kleuren van gisteren
    Pas op met water!
    Een nieuw (oud) raam
  • Expertise
    RCE-collectie
    Onderzoek
    Museum Virtueel
    Makelij
    Plastics
    Risicomanagement
    Kleur
    Oppervlak en perceptie
    Publieksparticipatie
    Installaties
    Archeologie
  • Programma' s
    Waarde en waardering
    Op de museale weegschaal Historische interieurs Herbestemming glas-in-lood Kunst van de wederopbouw
    Toegankelijkheid
    Archivering Inside Installations PP: conservering online Evaluatie INCCA-netwerken Imago revisited MuseumApp Nieuw publiek online Play BKR Eindhoven Publieksonderzoek PRACTICs Schilderij als interface
    Object in context
    CHARISMA Conservering van gipscollecties Droge reiniging Govert Flinck Kunstenaarsinterviews Kunst in de openbare ruimte Natuurlijke kleurstoffen New Strategies
    Polymeren POPART Schoonmaken en perceptie van objecten Spijkers, kanonnen en granaten Van Goghs atelierpraktijk Victory Boogie Woogie Vroege synthetische kleurstoffen Watergevoelige olieverf?!
    Museometrie
    Bruikleenmonitor Collectiebalans Moderne Kunst DiMCoN Enquêtes Museumcongres Jaarverslagen van musea Kunstenaarsindex Musea in rijksmonumenten Museum Analytics
    Collectie-risicomanagement
    Digitaal Handboek collectie-risicomanagement CRM - Methodiek en toepassing Risicoanalyse Degradatieprocessen Risicoanalyse Gebeurtenissen Kosteneffectiviteit risicoreductie Papieren erfgoed - Metamorfoze Indemniteit
Kennisdossier
  • Ontdek onze expertise

    Inhoud en resultaten van de Onderzoeksagenda zijn ook bereikbaar via een selectie van de expertisegebieden van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

    Ga verder >
  • Expertise ex rce collectie
  • Expertise ex onderzoek3
  • Expertise ex virtueel museum
  • Expertise ex makelij
  • Expertise ex plastics
  • Expertise ex risico management
  • Expertise ex kleur
  • Expertise ex oppervlak en perceptie
  • Expertise ex publieksparticipatie
    • Informatie
    leesmodus
    delen

      EMAIL | FACEBOOK | TWITTER

    Met de moderne media kunnen erfgoedinstellingen gemakkelijker inspelen op de veranderende behoefte van het publiek: dat wil niet meer alleen informatie ontvangen, maar ook zelf zenden, zelf op onderzoek uitgaan, keuzes kunnen maken en invloed kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld op wat wordt tentoongesteld.

    resizedimage600395 Spencer Tunick

    Vrijwillige deelnemers tijdens een fotoshoot van Spencer Tunick in de Stadsschouwburg van Brugge. Foto: Reuters/Peter Maenhoudt.

    De moderne media maken het – mede dankzij mobiele systemen en de ontwikkeling van handige toepassingen en tools – ook steeds gemakkelijker om het publiek bij activiteiten te betrekken.

    Mobiele media

    Met online-netwerken en discussieplatforms kan informatie worden gedeeld en aangevuld, evenals met crowdsource-projecten en bijvoorbeeld crowdfunding. Moderne media kunnen ervoor zorgen dat een erfgoedinstelling meer publiciteit krijgt of meer publiek. De smartphone en de tablet maken het samen met QR-codes, app's en dergelijke mogelijk dat het museum buiten zijn muren kan treden.

    Faciliteren

    Tegelijkertijd faciliteert het museum zijn publiek via app's en andere toepassingen ervaringen ter plekke te delen. De erfgoedinstelling kan hiervan slim gebruik maken door de gebruikers min of meer gericht informatie te laten leveren en vervolgens hun handelingen online te analyseren.  

    Visitekaartje

    Moderne media kunnen er echter ook voor zorgen dat een erfgoedinstelling juist door het publiek wordt gemeden. Het gebruik van sociale media is populair bij specifieke publieksgroepen, vooral jongere, en negatieve tweets of Facebook-berichten kunnen een erfgoedinstelling veel kwaad doen. Daarom is het belangrijk om op de juiste manier met sociale media om te gaan: ze zijn het hedendaagse visitekaartje van de instelling. 

    Community

    Publieksparticipatie is niet iets dat 'zo maar' gebeurt. Het opbouwen maar vooral ook in stand houden van een online community, een min of meer vaste en trouwe groep online-volgers, informatie-leveranciers of discussieleden, is waar het bij succesvolle publieksparticipatie om draait. De communitydeelnemers zijn de schakels die – via hun eigen netwerk en door hun enthousiasme en online interactie – het museum met nieuwe klant(groep)en of deelnemers kunnen verbinden. Om een online community op te bouwen en in stand te houden moet veel tijd en aandacht worden geïnvesteerd. Regelmatig contact is bovendien een vereiste, evenals het tijdig geven van feedback.  

    Bekijk ook:
    Projecten
    Evaluatie INCCA-netwerken Museum Analytics MuseumApp Nieuw publiek online Play BKR Eindhoven - toegankelijkheid door sociale media PRACTICs - conservering van hedendaagse kunst Publieksonderzoek - het meten van effectiviteit
    Expertise
    ex thumb museum virtueel3 Museum Virtueel
    Showcases
    De AR app in actie in het Museum Catharijneconvent 3 Govert Flinck in AR
  • Expertise ex installaties
  • Expertise ex archeologie
  • Over de agenda
  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Zoeken
  • Sitemap