print this page

Celluloseacetaat

Het behoud van kunstwerken van celluloseacetaat, onderzocht in een casestudy van twee kunstwerken.

Dit onderzoeksproject richtte zich op twee gedegradeerde kunstwerken van celluloseacetaat (CA), gemaakt in de jaren 60 door de Portugese kunstenaar Lourdes Castro (1930).

Afbeelding van het Castro Artistsbook

Boek van celluloseacetaat van de Portugese kunstenaar Lourdes Castro.

Doel was een geschikte behandelingsmethode te vinden en een strategie voor het behoud van objecten van cellulose-acetaat.

Kunstenaarsboeken

De twee kunstenaarsboeken van Castro hebben bladen van gekleurde CA. De ontwerpen maakte de kunstenaar door middel van een zeefdruktechniek, de uitsneden werden handmatig gedaan via een pyrografie-methode.

Degradatie

Boek A was in redelijk goede staat, hoewel sommige bladen begonnen krom te trekken. Boek B toonde meer degradatie en geldt als een total loss, zowel voor de kunstenaar als het museum. De ernstige degradatie is veroorzaakt door het bewaren van het boek in de originele PMMA-box. Het CA-materiaal scheidt azijnzure dampen uit en dit − in combinatie met de afgesloten omgeving − heeft dit de degradatie van boek B versneld.

Multidisciplinair

Beide boeken moesten gerestaureerd worden en daarom werd een multidisciplinair team bijeen geroepen, bestaande uit wetenschappers, conservatoren en de kunstenaar zelf. Deze schonk originele CA-bladen, die overgebleven waren na de productie van deze boekenreeks, aan de wetenschap.

Van krom naar vlak

Met behulp van FTIR en Py-GCMS werden alle materialen uit de boeken geïdentificeerd en de degradatieverschijnselen werden met kunstmatige veroudering bestudeerd. Verschillende methoden voor het vlak maken van de kromgetrokken CA-platen zijn met elkaar vergeleken en bewaaromstandigheden voor de vlak gemaakte bladen zijn geëvalueerd.
Drie platen uit boek A werden schoongemaakt volgens de strategie uit de flowchart voor het schoonmaken van CA.